
Beste Business Central user,
In april 2023 komt de nieuwe release van Business Central uit. In deze release zullen een aantal verbeteringen doorgevoerd worden, en een aantal functionaliteiten bij komen. Hieronder hebben wij de meest belangrijke verbeteringen uitgelicht.
Vanaf deze release is het mogelijk om de acties in de actiebalk te verschuiven en personaliseren om de workflow te verbeteren. De meest gebruikte acties kunnen na deze aanpassing naar voren geschoven worden.
Bij sommige meldingen kan er een tip voor een bepaalde actie gegeven worden. Bijvoorbeeld als er een order die al gesloten was opnieuw moet worden geopend, zoals hierbeneden weergegeven.
Na de nieuwe release kunt u binnen Business Central alle gegevens zoeken die relevant zijn voor uw rol. Niet alleen zakelijke transacties, maar ook de meest relevante resultaten worden als eerste weergegeven.
Nieuwe sneltoetsen kunnen gebruikt worden om snel elke actie in de actiebalk, navigatiemenu’s en andere elementen van Business Central te verkennen, te navigeren en te activeren.
Na de nieuwe release wordt het mogelijk om meer tabelvelden toe te passen op pagina’s. Hierdoor kunnen eindgebruikers hun pagina’s makkelijker en zelfstandiger naar wens inrichten.
De mogelijkheid om documenten te slepen naar een opslaglocatie in plaats van deze te moeten uploaden.
De mogelijkheid tot het automatisch hernummeren van documentnr ’s wordt toegevoegd aan Business Central. Hierdoor kun je foutmeldingen gerelateerd aan de document nummers voorkomen.
Het kunnen toevoegen van gebruikers specifieke instellingen met betrekking tot verschillende bedrijven in Business Central zal tijdens de nieuwe release ook mogelijk worden. Hierdoor wordt het gemakkelijker om aan te geven welke gebruikers welke bedrijven te zien krijgen, en in welke volgorde.
Uitgebreide filtermogelijkheden voor magazijn gerelateerde handelingen zoals voorraadopslag en pick- en verplaatsingsdocumenten maken. Met de aanvullende informatie kunt u specifieker zijn over de acties die in het magazijn moeten worden genomen.
De Intercompany setup is verandert zodat boekhoudkundige activiteiten voor meerdere bedrijven in één groep te beheren zijn. Om het opzetten van de workflows en relaties tussen de bedrijven makkelijker te maken zijn alle verschillende stappen met betrekking tot de Intercompany setup op één pagina geconsolideerd. Ook is er een validatie toegevoegd waardoor eventuele problemen tijdens de installatie kunnen worden opgespoord.
Met de actie “voorbeeld van boeking” krijgt u de mogelijkheid om boekingen die gemaakt worden wanneer u artikeljournalen of andere inventarisdocumenten boekt, te bekijken voordat deze daadwerkelijk geboekt zullen worden. Dit helpt om fouten te voorkomen.
Mogelijkheid om niet-voorraad artikelen in een magazijn mee te boeken zoals verzekeringen of andere kosten.
Tijdens het afsluiten van een periode is het vaak nodig om alle transacties voor een grootboekrekening te doorlopen om er zeker van te zijn dat ze correct zijn. De actie “grootboekoverzicht” maakt het controleproces sneller en gemakkelijker.
Na de nieuwste update van Business Central is het mogelijk om de geboekte hoeveelheden op transferorders ongedaan te maken, de nodige correcties aan te brengen en vervolgens de juiste hoeveelheden te boeken.
De nieuwe update geeft accountants extra controle over hoe ze wisselkoersen aan kunnen passen. Ook is het uitbreiden en aanpassen van wisselkoersen door partners mogelijk. Zo kan er worden voldaan aan de behoeften van specifieke industrieën of markten.
Soms willen bedrijven te betalen en te ontvangen transacties boeken naar een andere grootboekrekening dan die is opgegeven in de boekingsgroep van de klant of leverancier. Controllers kunnen hiervoor het beleid definiëren en accounts kunnen deze tijdens het boeken wijzigen.
Het wordt makkelijker om de set-up van een bedrijf te kopiëren naar een ander bedrijf in dezelfde omgeving. Ook kunt u de masterdata tussen de bedrijven synchroniseren. U kunt aangeven welke tabellen en velden gesynchroniseerd moeten worden. ook kan de synchronisatie geschiedenis via een logboek bijgehouden worden.
Dit zijn de belangrijkste updates binnen Business Central. Mochten er nog vragen zijn dan horen wij deze graag. Via onderstaande link kunt u de volledige documentatie vinden van Microsoft over de nieuwe release van Business Central.